Zamestnávatelia nie sú spokojní s financovaním systému duálneho vzdelávania

0 936
Ilustračné foto. TASR - Radovan Stoklasa

Bratislava 22. augusta (TASR) – Zamestnávateľské zväzy a združenia zavedenie duálneho systému vzdelávania na Slovensku vítajú, pretože v ňom vidia veľký prínos pre budúci rozvoj krajiny a nástroj na zníženie nezamestnanosti mladých. Upozorňujú však najmä na jeho nedostatočné financovanie a slabú motiváciu pre zamestnávateľov. Klub 500 združujúci veľké firmy napríklad presadzuje centrálne riadenie systému. Vyjadrenia ministra školstva Juraja Draxlera, ktorý sa sťažuje na pasivitu zamestnávateľských zväzov pri zavádzaní duálneho vzdelávania, považuje Klub 500 za zarážajúce.

„V celom procese príprav zákona sme veľmi intenzívne upozorňovali na skutočnosť, že delegovanie právomocí na 13 materiálne a personálne na tento účel nevybavených stavovských a profesijných organizácií spôsobí chaos a absolútnu nefunkčnosť systému,“ uviedol pre TASR jeho výkonný riaditeľ Tibor Gregor.

Minister podľa neho neakceptoval návrhy zamestnávateľských inštitúcií, aby systém odborného vzdelávania bol riadený centrálne prostredníctvom Štátneho inštitútu odborného vzdelávania a za plnej účasti zástupcov zamestnávateľov.

„Ak má systém na Slovensku fungovať, je potrebné zaviesť prísne centrálny model riadenia s jasne stanovenými pravidlami, kompetenciami a zodpovednosťou. Je potrebné odbúrať administratívu, zaviesť motivačné prvky pre školy, zamestnávateľov, pričom nevyhnutná je intenzívna práca so žiakmi základných škôl a ich rodičmi tak, aby mali prehľad a reálnu predstavu o výhodách kvalitného odborného vzdelania,“ vysvetlil Gregor.

Na potrebu riešiť financovanie systému poukazujú aj Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK), Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR či Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ).

„Kompetencie stavovských a profesijných organizácií sú v súlade so záujmami ich členov, teda zamestnávateľov. Z pohľadu financovania však ich výkon nie je zo strany štátu adekvátne kompenzovaný,“ zdôraznila hovorkyňa AZZZ Miriam Špániková.

Organizácie zároveň navrhujú posilniť motivačné podmienky pre zamestnávateľov. Ak podľa schváleného zákona firma poskytne žiakovi viac ako 200 hodín praktického vyučovania ročne, zníži sa jej základ dane o 1600 eur. Pri vyše 400 hodinách praxe jej klesne daňový základ o 3200 eur na žiaka. Pri aktuálnej sadzbe dane z príjmov 22 % to spôsobí zníženie daňovej povinnosti o 704 eur, čo je za mesiac praxe v priemere 70 eur.

RÚZ argumentuje, že tento benefit pokryje zamestnávateľovi iba náklady na podnikové štipendium v priemernej výške 70 eur mesačne na žiaka. „Daňový bonus teda nezohľadňuje ďalšie náklady zamestnávateľa, ktorými sú osobné náklady na inštruktorov, nákup strojov a zariadení pre praktické vyučovanie žiakov formou cvičných prác, režijné a materiálové náklady na výkon praktického vyučovania formou cvičných prác, stravovanie žiakov a podobne,“ zdôvodnila s tým, že najvyššia daňová úľava by mala byť až 2000 eur.