Vianočné nákupy ovplyvňuje i akustika

0 322

Ak sa chcú ľudia pri vianočných nákupoch cítiť príjemne, bez únavy, nemali by nakupovať v nákupných centrách, ale skôr na vianočných trhoch pod otvorenou oblohou. Odporúčajú to odborníci zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity (SvF STU) v Bratislave, ktorí sa v svojom výskume venujú hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch. Pri porovnávaní akustického vplyvu na mentálnu, ale aj fyzickú pohodu vyšli negatívne najmä nákupné centrá. „Nachádza sa v nich minimum materiálov, ktoré pohlcujú zvuk, ba práve naopak, sklo, ktoré tu dominuje je mimoriadne zvukovo odrážajúcim materiálom,“ ozrejmila doktorandka na SvF STU Magdaléna Kaššáková.

Spolu s kolegami z výskumného tímu zvýraznila i fakt, že tvrdé odrážajúce materiály sú prevažujúcou zložkou vybavenie obchodných centier ako sú átriá, výklady, ale aj schodisko či zábradlie. „Dlažby sú rovnako na báze zvuk odrážajúcich materiálov – keramické, betónové a pod. Mäkkých, príp. pórovitých materiálov, ktoré pohlcujú hluk je tu, aj kvôli hygienickým normám, málo,“ upozornila.

Daniel Urbán z tímu SvF STU pripomenul vplyv hudby, ktorá ovplyvňuje subjektívny vnem a v nákupných centrách ju počuť na každom kroku. „Výskum preukázal, že ak je reprodukovaná hudba v obchodoch hlasná, návštevník nakupuje rýchlejšie a minie menej peňazí. Dôležitý je aj typ stropnej konštrukcie a jej výška, ktorá zásadne ovplyvňuje hluk pozadia v interiéri. Preto sa cítime lepšie vonku, napríklad na vianočných trhoch, kde považujeme otvorený priestor za absolútne pohltivý,“ vysvetlil.

Profesorka Monika Rychtáriková, ktorá tím akustikov z SvF vedie, upozornila v tejto súvislosti na celkový negatívny trend. „Investovanie do tzv. zvukovej pohody sa pri projektoch verejných priestorov často podceňuje. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ vysvetlila Rychtáriková, laureátka ocenenia Vedkyňa roka 2016.

Rychtárikovej tím sa podieľa na viacerých medzinárodných projektoch, týkajúcich sa akustiky a jej vplyvu v uzavretých priestoroch. V jednom z nich COST – Novel Structural Skins (inovatívne pnuté fasády) napríklad merajú akustické vlastnosti inovatívnych zastrešení, ktoré v zahraničí nahrádzajú sklo a využívajú sa práve pri prekrytí moderných átrií. Ide o akési vankúše z fólie, oproti sklu sú ľahšie, majú väčšiu životnosť a pohltivosťou pozitívne vplývajú na akustiku v priestore.