Väčšina Slovákov si po nákupe skontroluje účtenku

0 464
Ilustračné foto. TASR - Michal Svítok

Bratislava 19. mája (TASR) – Pre takmer dve tretiny Slovákov je po nákupe samozrejmosťou skontrolovať si účtenku. Keď príde na samotné platenie, zbystria pozornosť. Až tri štvrtiny nakupujúcich sa pri pokladnici nespoliehajú na obsluhu, ale radšej si sumy kontrolujú pohľadom na terminál. Vyplýva to z prieskumu agentúry STEM/MARK vykonaného pre spoločnosť Home Credit Slovakia.

Podľa analytika tejto spoločnosti Michala Kozuba Slováci sa naučili byť vo finančných záležitostiach opatrní. „Je to dobrá správa. Tu naozaj platí ono okrídlené ‘dvakrát meraj a raz rež’. Nie je dobré spoliehať sa len na slová pokladníčky, ktorá môže omylom zadať na terminál úplne inú sumu. Je lepšie na chybu hneď upozorniť, ako zaplatiť, a potom sa domáhať nápravy spätne,“ domnieva sa Kozub. Presne polovica Slovákov preveruje ceny platieb vždy podľa údajov na termináli kasy. Ďalších 26 % to robí veľmi často. Takých, ktorí absolútne dôverujú pokladníčke či pokladníkovi a nič nekontrolujú, je len 7 % opýtaných.

Väčšina ľudí už má negatívnu skúsenosť s tým, že za tovar, ktorý kúpili v zľave, nakoniec zaplatili plnú sumu. Zistili to pri neskoršom pohľade na pokladničný blok, no mnohí nad opätovnou návštevou obchodu mávli rukou. „Môže za tým byť jednak nepozornosť pokladníčky, alebo aj nejaký technický problém. Práve preto je dobré hneď po nákupe skontrolovať si údaje na účtenke. Prípadnej nápravy sa potom človek domáha oveľa pohodlnejšie a ušetrí tak aj čas,“ radí Kozub.

Ako vyplynulo z výsledkov prieskumu, takmer tretina Slovákov (29 %) si kontroluje účtenky po nákupe vždy, ďalšia tretina (33 %) takto postupuje takmer vždy. Na korektnosť obchodníkov sa spolieha necelá desatina nakupujúcich (9 %), ktorí si sumy na účtenke skôr nestrážia alebo to robia len výnimočne.

O niečo nedôverčivejší a opatrnejší pri nakupovaní sú Česi. Až osem z desiatich si po nákupe skontroluje účtenku a rovnaký počet sleduje ceny aj na termináli pokladnice.
Obchodníci v súčasnosti vo veľkom používajú marketingové akcie a zahltia tak zákazníkov zmesou rôzne veľkých balení, navyše s množstvom oznámení o zľavách.

„Aby mohli zákazníci porovnať skutočnú výhodnosť nákupu, bola podľa zákona zavedená takzvaná jednotková cena, ktorá prevádza sumu za tovar napr. na kilogram či liter. Nie každý má v hlave kalkulačku, aby si vedel spočítať, či je výhodnejšie 800-gramové balenie mäsa za 7,50 eura alebo 600-gramové za 6,30 eura. Mnohí Slováci si na tento praktický nástroj porovnania cien v obchodoch už zvykli. Jednotkovú cenu stále alebo takmer vždy sleduje spolu až 56 % respondentov a ďalších 27 % niekedy áno, niekedy nie. Len 16 % ľudí jednotkovú cenu vôbec „nerieši“ alebo ak áno, tak len výnimočne,“ uzavrel Kozub.