V prvom polroku dosiahli tržby maloobchodníkov 9,2 miliardy eur

0 483
Ilustračné foto. TASR/Renáta Minová

BRATISLAVA – V prvom polroku tohto roka dosiahli tržby slovenských maloobchodníkov takmer 9,2 miliardy eur. Po prepočte na jedného obyvateľa tak každý Slovák počas prvých šiestich mesiacov tohto roka nechal v obchodoch 1690 eur. Vyplýva to z aktuálnej analýzy Poštovej banky, ktorú zostavila na základe údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR.

Najviac peňazí, a to až 47 % útraty, pritom ľudia nechali v supermarketoch či hypermarketoch. „Takmer pätina výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkami. No a desatinu z peňazí občanov sme nechali pri tankovaní na čerpacích staniciach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť či v internetových obchodoch,“ uviedla analytička Poštovej banky Jana Glasová.

Ako ukázala analýza, najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka, a to najmä december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. „Dôvodom sú, samozrejme, vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček. Mnohí si však nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do kamenných či internetových obchodov už takpovediac s príchodom prvých chladných jesenných dní,“ doplnila Glasová.

Posledný kvartál roka sa na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 %. „Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 % až 25 %,“ vyčíslila analytička.

Nadpriemerné tržby počas posledného vlaňajšieho štvrťroka zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. Jedinou výnimkou boli iba čerpacie stanice. „Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom zariadení pre počítače či telefóny, ďalej predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre rekreáciu. Ich tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli totiž predstavujú až takmer tretinu z celoročných tržieb. To isté platí aj pre predajcov v stánkoch a na trhoch,“ doplnila Glasová.

Vyššie tržby počas posledných troch mesiacov v roku dosahujú aj predajcovia tovaru do domácnosti, čo podľa analytičky súvisí napríklad aj so snahou ľudí vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami. „Radosť v podobe rastúcich tržieb prináša záver roka takisto aj obchodníkom s oblečením či šperkami, teda tradičnými vianočnými darčekmi, a taktiež aj majiteľom internetových obchodov,“ tvrdí Glasová.

Ako ďalej vyplýva z analýzy, aj v závere tohto roka by maloobchodné tržby mohli rásť. „Tohtoročný vývoj jednak na strane samotných maloobchodných tržieb, ale aj priaznivý vývoj v ekonomike ako takej, rast zamestnanosti a reálnych miezd naznačuje, že naši maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť,“ dodala Glasová.