Trendom na Slovensku sú menšie obchodné domy v centrách miest

0 875
Ilustračné foto. TASR - František Iván

BRATISLAVA – Otváranie nákupných centier v regiónoch a nasýtený trh v Bratislave znamenajúci lepšie podmienky pre nájomcov boli charakteristické pre slovenský maloobchod v roku 2015. Poradenské firmy pôsobiace v oblasti komerčných nehnuteľností očakávajú v tomto roku naďalej vznik menších obchodných domov v prémiových lokalitách v centrách miest.

Trhom v minulom roku, podľa senior konzultanta oddelenia maloobchodných nehnuteľností spoločnosti JLL Daniela Kútha, hýbalo predovšetkým otváranie regionálnych nákupných centier a oživenie záujmu obchodníkov o lokality, ktoré predtým neboli atraktívne. Nových 29.500 štvorcových metrov (m2) prenajímateľnej plochy pribudlo na jeseň v City Arena v Trnave. Otvorili sa tiež nákupné centrá Galéria v Lučenci (10.500 m2) a Forum v Poprade (23.000 m2).

<i>“To potvrdzuje presun záujmu developérov do regiónov. Tie ponúkajú zaujímavé príležitosti v mestách s počtom obyvateľov od 40.000 do 100.000, či už vo forme retail parkov, alebo vo forme rekonštrukcie starších obchodných domov v dobrej lokalite. Projektom, ktorý bude v dohľadnom čase dokončený, je Eperia v Prešove. Priestor pre vytvorenie kvalitného projektu je aj v Martine,“ </i>domnieva sa konzultant divízie maloobchodných priestorov spoločnosti Colliers International Andrej Mardiak.

Ako pripomenul, k najvýznamnejším udalostiam posledného obdobia na trhu patrilo otvorenie nákupného centra Bory Mall v Bratislave na jeseň 2014 s 55.000 m2 prenajímateľnej plochy.<i> „Trh s maloobchodnými priestormi v bratislavskom regióne je tak na dlhšie obdobie nasýtený. Toto otvorenie nebolo významné len výmerou, ktorá pribudla na trh, ale aj extrémnym tlakom na nájomné podmienky zo strany nájomcov. Spolu s Bratislavou patrí aj Žilina medzi mestá s najväčším počtom nákupnej plochy na počet obyvateľov. Preto sú možnosti rozvoja nových maloobchodných schém v týchto mestách značne limitované,“</i> zhodnotil Mardiak pre TASR.

Kúpna sila v regiónoch, spotrebiteľské správanie a nákupné zvyky vytvoria podľa neho aj v tomto roku priestor skôr pre kompaktnejšie centrá s celkovou prenajímateľnou plochou do 35.000 m2 v prémiovej lokalite v centre miest. <i>“Obchodné centrá na okraji miest bez blízkosti väčších sídliskových lokalít v regiónoch historicky veľmi neuspeli, respektíve nenaplnili maloobchodný potenciál mesta. Tento zaužívaný trend by sa v budúcnosti nemal meniť,“</i> predpovedá konzultant Colliers International.

Veľkometrážne hypermarkety a centrá typu <i>“urob si sám“</i> označil za prežitok v dnešnom rýchlom období najmä pre nízku časovú efektívnosť nakupovania. <i>“Ich návštevnosť aj tržby klesajú. Preto sú takíto operátori nútení kreatívne zaplniť neefektívne využívané priestory. Remodeling takýchto schém spočíva v zabezpečení podnájmu nevyužitého priestoru nájomcami, ktorí dokážu pôsobiť synergicky s jestvujúcim operátorom a zvyšujú tak aj návštevnosť schémy ako takej,“</i> opísal Mardiak.