Štatutári firiem by nemali odkladať vybavenie občianskeho s čipom

0 438
Na archívnej snímke nový typ občianskeho preukazu. FOTO: TASR - Pavel Neubauer
Bratislava 30. septembra (TASR) – Konatelia a štatutárni zástupcovia spoločností budú od 1. januára 2016 potrebovať aktivovaný občiansky preukaz (OP) s čipom, a preto by jeho vybavenie nemali odkladať. Zdôraznil to tlačový odbor Ministerstva vnútra (MV) SR.
Od januára bude štát s firmami – právnickými osobami komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom štátnych e-schránok. V praxi to znamená, že konkrétny zástupca právnickej osoby, ktorý začne v mene právnickej osoby komunikovať so štátom elektronicky, sa prihlási cez portál www.slovensko.sk.

Do štátnej e-schránky sa však štatutárny zástupca neprihlási bez elektronického občianskeho preukazu s čipom (tzv. eID karta), v prípade cudzincov s pobytom na Slovensku elektronického dokladu o pobyte (tzv. eDoPP karta). Doklad si občania SR vybavia aj bezplatne aktivujú na niektorom z 86 pracovísk oddelení dokladov a evidencií Policajného zboru SR, cudzinci na oddeleniach cudzineckej polície.

Doklad musí byť aktivovaný, teda štatutárny zástupca si musí zvoliť 6-miestny bezpečnostný osobný kód (BOK), pomocou ktorého sa bude prihlasovať na portál www.slovensko.sk.

„Ak si doklad aktivujete, dostanete bezplatne čítačku. Aby ste mohli občiansky preukaz používať elektronickým spôsobom, do počítača, z ktorého budete elektronicky komunikovať, je potrebné si stiahnuť používateľské softvéry zo stránky https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie, teda  ovládače k čítačke, klienta pre eID kartu a program pre aktiváciu zaručeného elektronického podpisu (ZEP),“ podčiarklo MV SR.

„V prípade, že platnosť starého občianskeho preukazu bez čipu je menej ako 180 dní, nový elektronický získate bezplatne. V opačnom prípade v zmysle zákona uhradíte 4,50 eura v platobnom kiosku na oddelení dokladov.“

Občiansky preukaz polícia podľa zákona vydáva štandardne do 30 pracovných dní, v súčasnosti je to asi do 22 dní. Existuje aj možnosť expresného vydania do dvoch pracovných dní za príplatok 20 eur.

MV SR upozorňuje konateľov a štatutárov bez aktivovaného elektronického OP, aby neotáľali s jeho vybavením. Oddelenia dokladov po preddovolenkovom nápore žiadostí o doklady v súčasnosti umožňujú vybaviť si doklad bez stresu z čakania, s ktorým treba rátať v závere roka. Podanie žiadosti o OP s aktiváciou trvá 10 až 12 minút.

„V prípade otázok týkajúcich sa aktivácie, či práce s elektronickou schránkou, neváhajte využiť služby Ústredného kontaktného centra na stránke www.slovensko.sk, alebo na čísle +421 2 35 803 083. K dispozícii je aj kontaktný formulár a videonávody na https://www.slovensko.sk/sk/navody/videonavody. V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť aj na Callcentrum MV SR v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 hod. na čísle 0800 222 222 alebo e-mailom na callcentrum@minv.sk,“ dodal tlačový odbor MV SR.