Štát vytvoril všetkým firmám schránky

0 634
Ilustračná snímka. FOTO: TASR/AP

Bratislava – Štát vytvoril viac ako 265.000 firmám úradné elektronické schránky, do ktorých im už o necelé dva mesiace bude doručovať úradné zásielky. Hoci zákon zadefinoval túto povinnosť už pred viac ako troma rokmi, pripravená na ich používanie je len necelá pätina štatutárov spoločností. Na vstup do schránok potrebujú občiansky preukaz s čipom (e-ID), bezpečnostný osobný kód (BOK) a čítačku kariet.

Ako dnes pripomenul Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII), od januára bude štát s firmami zapísanými v obchodnom registri komunikovať elektronicky prostredníctvom ich úradných elektronických schránok. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) zriadila 265.027 elektronických schránok firiem.

Zákon o e-Governmente, ktorý definuje túto povinnosť, vstúpil do platnosti 1. novembra 2013. Podľa neho vyplývala povinnosť elektronickej komunikácie pre právnické osoby už od 1. augusta 2016. „Vzhľadom na alarmujúci počet štatutárov, ktorí neboli pripravení a nedisponovali potrebnými dokladmi na prístup do úradnej elektronickej schránky ich firmy, bol termín posunutý na 1. januára 2017,“ zdôvodnil úrad.

Na tento termín už niekoľko mesiacov poukazuje nielen ÚPVII, ale aj ministerstvo vnútra a NASES. Koncom októbra oslovil úrad listom viac ako 160 stavovských organizácií. Informácia o aktivácii sa dostala aj ku všetkým podnikateľským subjektom, ktoré komunikujú s finančnou správou elektronicky. Informáciu poštou postupne dostanú tiež všetky subjekty zapísané v obchodnom registri. Rezort vnútra v týchto dňoch rozposiela viac ako 260.000 listov firmám, kde ich upozorňuje na ich zákonnú povinnosť.

Kľúčom k vstupu do úradnej elektronickej schránky firmy je aktivovaný e-ID s BOK, čítačka a príslušný softvér. „Hoci elektronický občiansky preukaz s čipom vlastní už takmer polovica štatutárov firiem, BOK má aktivovaný len každý piaty štatutár. Znamená to, že len necelých 17 % štatutárov je pripravených vstúpiť do úradnej elektronickej schránky svojej firmy a ešte menej, len 3 % firiem (necelých 8000) ju aj používa,“ vyčíslil úrad vicepremiéra.

Vzhľadom na slabú pripravenosť štatutárov sa štát rozhodol spustiť platenú informačnú kampaň. Podnikateľov má opätovne upozorniť na ich povinnosť zabezpečiť si prístup do svojej schránky. Kampaň v televízii, rozhlase, tlačených médiách a na internete sa začala dnes. Zároveň bola spustená nová webstránka www.statutar.sk, kde nájdu štatutári spoločností všetky potrebné informácie – vysvetlivky základných pojmov, informácie o tom, ako a kde si vybaviť e-ID, BOK, video návody, odpovede na otázky, tipy a rady.

S cieľom čo najviac pomôcť podnikateľom a poskytnúť im všetky potrebné informácie posilňuje NASES aj kapacity na ústrednom kontaktnom centre. V pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 h im na telefónnom čísle +421 2 35 803 083 vyškolení operátori odpovedia na všetky otázky.