SR môže s Rakúskom vyrokovať ústupky v minimálnej mzde, mieni expert

0 317
Ilustračné foto
Ilustračné foto

Bratislava – Vylúčenie krátkodobej prepravy z platnosti zákona o minimálnej mzde v Rakúsku a tiež zavedenie hromadných hlásení namiesto jednorazových. Toto by mohlo podľa poradenskej firmy Grant Thornton Slovensko vyrokovať Slovenská republika s Rakúskom.

Od januára tohto roku sa totiž vzťahuje rakúska minimálna mzda aj na slovenských dopravcov, ktorí do Rakúska jazdia. Okrem zvýšených mzdových nákladov sú s tým spojené aj zložité administratívne povinnosti. „Tento zákon je neprijateľne protekcionistický a ide jednoznačne proti voľnému pohybu tovarov a služieb v EÚ. Povinnosti, ktoré ukladá dopravcom, sú prakticky nesplniteľné,“ zhodnotil expert poradenskej spoločnosti Wilfried Serles.

Podobnú legislatívu v Nemecku a Francúzsku už podľa jeho slov preveruje Európska komisia. „Preto som presvedčený, že slovenská vláda má reálnu šancu dosiahnuť ústupky pre slovenských dopravcov pri krátkodobej preprave a spôsobe nahlasovania,“ dodal.

Navrhuje rokovať o ústupkoch v štyroch bodoch. Najprv vyňať krátkodobú prepravu, čiže prepravu počas niekoľkých dní, ako je napríklad jazda taxíkom na viedenské letisko, spod platnosti zákona o minimálnej mzde. „Je nezmysel, aby taxikár musel nahlasovať každú jednu jazdu na viedenské letisko,“ opísal Serles.

Ďalej navrhuje upustiť od osobitného hlásenia každej cesty a zaviesť hromadné hlásenia, napríklad mesačné, štvrťročné alebo ročné v závislosti od rozsahu prepravy do Rakúska.

Zároveň by sa podľa neho mohlo uľahčiť určenie rakúskej minimálnej mzdy napríklad pevnou prirážkou uplatnenou na pracovný čas v Rakúsku. Dnešný zákon sa totiž odvoláva na kolektívne zmluvy a sťažuje dopravcom zistiť, akú mzdu vlastne musia vyplácať.

Tiež by sa podľa neho mohlo umožniť pripočítanie diét a cestovných náhrad vodičov do výpočtu rakúskej minimálnej mzdy. „Rakúsku stranu treba presvedčiť, že po vzore Slovenska sa diéty chápu ako bežná súčasť mzdy,“ vysvetlil Serles.

V súčasnosti však dopravcom odporúča držať sa striktne predpisov, keďže vysoké pokuty môžu ohroziť existenciu ich firmy. „Vodičov je potrebné správne klasifikovať a za každú hodinu prepravy v Rakúsku im vyplatiť príplatok k rakúskej minimálnej mzde,“ odporučil. Slovenským dopravcom totiž hrozí v Rakúsku pokuta až 50.000 eur za nedodržanie nového zákona o minimálnej mzde.