Slováci sa stále boja obhajovať svoje spotrebiteľské práva

0 466
Foto: TASR/Henrich Mišovič

Bratislava – S reklamáciou akéhokoľvek zakúpeného tovaru má za uplynulý rok skúsenosť každý druhý Slovák. Pokiaľ však boli nespokojní s poskytovanými službami, väčšinou to nechali tak. Len 4 % Slovákov totiž za 12 mesiacov reklamovali nejakú službu.

Ak sa už k tomu odhodlali, najviac oficiálnych sťažností bolo na mobilných operátorov a poštové služby. Tovar reklamujú vždy, keď si myslia, že na to majú právo, pričom siedmi z desiatich ho vrátia aj pár dní pred skončením záruky. Nespokojných zákazníkov najčastejšie od reklamácie odrádza neistota, či uspejú. Vyplýva to z prieskumu agentúry STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit.

Na cene tovaru pritom vo väčšine prípadov ľuďom nezáleží. Len 12 % opýtaných uviedlo, že berú do úvahy hodnotu tovaru, ktorý hodlajú reklamovať. Ak za nejakú vec zaplatili menej ako 20 eur, neoplatí sa im do toho investovať čas a úsilie.

S reklamáciou nejakej služby majú za posledný rok osobnú skúsenosť len štyria zo 100 Slovákov. V susednej Českej republike je to dokonca ešte menej, službu tam reklamovali len 3 % opýtaných. Keď už Slováci zo služieb niečo reklamujú, tak ide predovšetkým o sťažnosti na mobilných operátorov, potom na poštové a doručovacie služby, nasledujú sťažnosti na jedlo a servis v reštauráciách a zlé vyúčtovanie za energie.

Množstvo ľudí, ktorí sú nespokojní, na problém neupozorní kompetentných. Najčastejšie sa zveria blízkej osobe a tým sa to pre nich končí. Prieskum odhalil, že 44 % Slovákov sa za posledné dva roky neozvalo, aj keď mali na reklamáciu tovaru alebo služby evidentné právo. Najčastejšie pritom argumentovali tým, že neverili v uznanie reklamácie, alebo si neboli istí, či sú v práve. Iných odradila neochota zamestnancov, nedostatok času, obavy z hroziaceho konfliktu. Ďalší sa zase hanbili ozvať, alebo im jednoducho chýbal doklad o zaplatení.