SLEDUJEME: Vo Volkswagen Slovakia začal prvý štrajk v histórii závodu

0 450

Bratislava 20. júna – Štrajk v automobilke Volkswagen Slovakia (VW SK) naďalej trvá, vedenie automobilky dnes s odborármi nerokovalo a zatiaľ platí jeho ponuka z pondelka (19.6.). Nemci čakajú, že ďalší krok urobia Moderné odbory Volkswagen.

Predseda predstavenstva VW SK Ralf Sacht na dnešnej tlačovej konferencii informoval, že spoločnosť aktuálne vyrába v závodoch v Martine, Stupave a Košiciach bez obmedzení. V Bratislave vyrába po zavedení organizačných opatrení montážna linka malých mestských áut New Small Family. Zároveň prebiehajú práce v oblasti údržby, príprava na nové projekty a nevýrobné činnosti.

Vedenie automobilky poďakovalo zamestnancom, ktorí dnes prišli a ešte prídu do práce. Dopoludnia pracovalo v bratislavskom závode podľa neho približne 3500 ľudí a pred jeho bránami ich malo byť 1500 až 2000, nemuseli to však byť len zamestnanci.

Sacht zopakoval ponuku, ktorú zamestnávateľ predložil odborárom v pondelok (19. 6.). Ponúka zvýšenie platov o 8,9 %. Pre tarifnú triedu šesť, ktorá je firemným priemerom, to predstavuje navýšenie mesačnej mzdy približne o 117 eur.

Toto zvýšenie by sa odohralo v dvoch krokoch – o 4,5 % od 1. júna 2017 do konca tohto roka a o ďalších 4,2 % od 1. januára 2018. Súčasťou ponuky je aj jednorazová platba 350 eur pre všetkých zamestnancov či nový spôsob prepočtu 13. a 14. platu, ktorý prinesie zvýšenie pre tarifnú triedu šesť o 160 eur. Kolektívna zmluva by mala platiť do konca budúceho roka.

Na snímke predseda predstavenstva automobilky Volkswagen Slovakia Ralf Sacht .

 Sacht označil ponuku za dobrú. „Je to ponuka, ktorá súčasne zabezpečuje dlhodobé záujmy pracovníkov závodu. Takýmto spôsobom vieme dlhodobo zabezpečiť pracovné miesta. Teraz očakávame ďalší krok od odborov. Očakávame konštruktívny krok na základe toho, čo sme predložili ako ponuku,“ zdôraznil.

Priemerná hrubá mesačná mzda zamestnancov VW SK je 1804 eur, bez zarátania platov manažmentu.

Časovo neobmedzený ostrý štrajk zamestnancov VW SK sa začal dnes o 6.00 h. Ani po opakovaných rokovaniach aj pred sprostredkovateľom sa totiž odbory nedohodli s vedením firmy na zvyšovaní platov. Ide o prvý štrajk v histórii slovenského závodu tejto automobilky, ktorá na Slovensku pôsobí od roku 1991.

Štrajk začal o 6.hodine ráno

Dnes o 6.00 h sa začal časovo neobmedzený ostrý štrajk zamestnancov Volkswagen Slovakia. Ani po opakovaných rokovaniach aj pred sprostredkovateľom sa totiž odbory nedohodli s vedením firmy na zvyšovaní platov. Ide o prvý štrajk v histórii slovenského závodu tejto automobilky, ktorá na Slovensku pôsobí od roku 1991.

/a>

„Budeme musieť využiť všetky svoje práva, všetky svoje možnosti, ktoré máme, a tou poslednou možnosťou je ostrý štrajk. Ostrý štrajk oficiálne začne o 6. hodine, kedy sa začnú zhromažďovať zamestnanci. Sme určite pripravení štrajkovať viac ako jeden-dva dni,“ povedal v pondelok (19.6.) predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský.

VIDEO: V slovenskom Volkswagene sa začal prvý štrajk v histórii závodu

S vedením automobilky rokovali ešte aj v pondelok popoludní, k dohode však nedošlo. Odborári naďalej požadujú nárast platov o 16 %, neprijali preto ani vedením navýšenú ponuku rastu tarifných miezd o 4,5 % v tomto roku a o ďalších 4,2 % v roku 2018.

„Myslíme si, že sme predložili dobrú ponuku. Urobili sme ústretový krok, ale bez úspechu,“ povedal v tejto súvislosti predseda predstavenstva VW SK Ralf Sacht. Akceptácia požiadaviek odborov by podľa neho značne poškodila podnik.

VIDEO: Brífing Zoroslava Smolinského, predsedu Moderných odborov Volkswagen

Vedenie spoločnosti plne rešpektuje právo zamestnancov na štrajk, riešenie vidí v ďalších rokovaniach, čomu, ako zdôraznil Sacht, sú stále otvorení.

Na štrajku vo Volkswagene sa zúčastňujú tisícky zamestnancov

Dnes o 6.00 hod sa priestranstvo pred bratislavským závodom spoločnosti Volkswagen Slovakia (VW SK) zaplnilo stovkami zamestnancov. Začal sa tým avízovaný ostrý, časovo neobmedzený štrajk.

Účasť na štrajku, ako uviedol pre TASR predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský, prevyšuje dve tisícky, avšak presné číslo bude známe až po sčítaní registračných hárkov.

VIDEO: Takto sa štrajkovalo v bratislavskom Volkswagene

Účastníci štrajku sa po príchode na miesto jeho konannia zaregistrovali u organizátorov a zároveň aj vypísali tlačivá pre zdravotné poisťovne v zmysle legislatívnych predpisov.

Štrajk začali najmä pracovníci rannej zmeny, ale pridávali sa k nim spontánne aj tí, ktorým skončila nočná „šichta“.

Už pri príchode na miesto konania protestu ich vítali transparenty s rôznymi heslami, ako napríklad „Máme svoje práva“, „Sme súčasťou koncernu“, „Neponižujte nás“ a ďalšie.

Krátko po začatí štrajku vydalo stanovisko aj vedenie spoločnosti, v ktorom ďakuje všetkým zamestnancom, ktorí dnes prišli do práce.

„Mrzí nás, že napriek ústretovej vyššej ponuke, ktorú včera predložilo vedenie VW SK, neprišlo k dohode. Vyzývame odborovú organizáciu na ústretový krok smerom k obojstranne akceptovateľnej dohode. Nezodpovedné požiadavky odborov ohrozujú budúcnosť podniku a pracovné miesta našich zamestnancov,“ píše sa v stanovisku.

Obe strany, zamestnávateľ aj odbory, deklarujú snahu rokovať, zatiaľ neúspešne

Piskot, hluk sirén a ampliónov, ohlušujúci rachot sprevádzali prvé minúty ostrého štrajku pred areálom bratislavského Volkswagenu. Pracovníci spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorí doň vstúpili, tým dávali najavo nespokojnosť so súčasnými platovými podmienkami a neochotou vedenia VW SK ich požiadavkám vyhovieť.

VIDEO: Začiatok štrajku pred Volkswagen Slovakia v Bratislave

Do štrajku vstúpili zamestnanci reprezentovaní Modernými odbormi Volkswagen s 12 požiadavkami, pričom tou hlavnou ostáva zvýšenie tarifných miezd o 16 %. Svoju požiadavku odôvodňujú rekordnými hospodárskymi výsledkami VW SK, vysokou kvalitou pracovníkov, ktorá by mala byť aj primerane odmenená. Ďalšie požiadavky sa týkajú zvýšenia príspevku na dopravu, ubytovanie a podobne.

Celkovo sa uskutočnilo 11 kôl kolektívneho vyjednávania a jedno stretnutie vedenia VW SK s predstaviteľmi odborov v predvečer štrajku. Podľa predsedu Moderných odborov Volkswagen Zoroslava Smolinského však ponuka bola neprijateľná.

VIDEO: Z. Smolinský: Do štrajku sa zapojili tisícky zamestnancov

Zamestnávateľ prišiel s novou ponukou, v ktorej navrhuje okrem iného zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o 4,5 % k 1.6.2017, jednorazovú platbu vo výške 350 eur k 1.6.2017 pre všetkých zamestnancov, zvýšenie tabuľkových tarifných miezd o ďalších 4,2 % k 1.1.2018. Spolu ide o zvýšenie platov približne o 8,9 % v priebehu niekoľkých mesiacov.

Ralf Sacht, predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia, v tejto súvislosti uviedol, že zvýšenie miezd o 16 % je nezodpovedné voči tisíckam zamestnancov, nakoľko ohrozuje budúcnosť podniku a stabilitu pracovných miest. Neúmerné zvyšovanie personálnych nákladov výrazne zhoršuje atraktivitu spoločnosti pri získavaní nových produktov.

Obe strany však deklarujú ochotu a potrebu rokovať a dospieť k dohode. Potvrdil to aj dnes v deň konania štrajku Smolinský.

„Naším cieľom je hlavne rokovať, a to znamená viesť dialóg s partnerom. Ale toto vyjednávanie bolo špecifické v tom, že bolo plné arogancie a egoizmu. To je ten problém. My sme nemali s kým rokovať. Tam boli iba kladené požiadavky z druhej strany, a to proste nejde, pretože tie hodnoty vyrábajú zamestnanci a pokiaľ vedenie nechce počúvať tých zamestnancov, tak inú možnosť, ako prejaviť svoju vôľu, bohužiaľ, nemáme. Sme pripravení štrajkovať minimálne do konca tohto týždňa, plus ešte ďalšie kroky vieme robiť aj na budúci týždeň, čiže v podstate do začiatku celozávodnej dovolenky sme pripravení,“ zdôraznil Smolinský.

Aktuálne bez obmedzení vyrába VW SK v Martine a Stupave, čiastočne v Bratislave

V rámci Volkswagen Slovakia beží aktuálne výroba v závodoch Martin a Stupava bez obmedzení a v Bratislave sa po organizačných opatreniach vyrábajú vozidlá na montáži New Small Family.

Všetkým pracujúcim zamestnancom vypláca spoločnosť mzdu v plnej výške. O aktuálnom stave výroby v spoločnosti informovala jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová.
Pred areálom bratislavského závodu VW SK sa začal dnes ráno za účasti tisícok pracovníkov ostrý časovo neobmedzený štrajk. Podľa slov jeho organizátorov štrajkujú vždy najmä tí pracovníci, ktorí by mali mať pracovnú smenu. To znamená, že sa počas protestu striedajú podľa aktuálnych smien vrátane nočnej.

Krátko predpoludním informovali Moderné odbory Volkswagen, že sú pripravené pokračovať v rokovaniach s vedením. „Je nám veľmi ľúto, že stále neprišla od vedenia VW ponuka na rokovanie,“ informoval predseda odborov Zoroslav Smolinský.

Štrajkujúcim zamestnancom nárok na mzdu a iné výhody zo strany zamestnávateľa nevzniká. Zabezpečenie náhrady mzdy za štrajk je v zodpovednosti odborovej organizácie.

Takto sa štrajkovalo v slovenských firmách:

24. augusta 2010 – Viac ako 300 zamestnancov spoločností Kali Agro a SLO.VI vstúpilo do ostrého štrajku. Odbory po niekoľkých predošlých neúspešných rokovaniach, kedy požadovali 2-% nárast platov a zavedenie vyplácania variabilných zložiek mzdy, vo svojich požiadavkách pritvrdili a požadovali celoplošné navýšenie miezd o 50 eur. Štrajk sa skončil 31. augusta po tom, ako odborári podpísali s vedením firiem kolektívnu zmluvu s požadovaným nárastom platov.

24. apríla 2012 – Do ostrého štrajku v hutníckej spoločnosti Metalurg Steel v Dubnici nad Váhom sa zapojila asi stovka pracovníkov podniku, ktorí mali nastúpiť na rannú zmenu. Na Krajský súd v Trenčíne podali návrh na vyhlásenie konkurzu, aby sa mohol začať proces čerpania prostriedkov z garančného fondu. Štrajkujúci sa 25. apríla vydali na pochod mestom. Do štrajku sa zapojilo 106 zamestnancov spoločnosti, podporiť ich prišli aj odborári z Považskej Bystrice, Trenčína, Žiliny a Martina.

26. februára 2015 – Niekoľko desiatok zamestnancov firmy Railway Casted Components (RCC), a. s., v Prakovciach prišlo pred sídlo spoločnosti protestovať, keďže niektorí z nich svoje výplaty nevideli od decembra 2014.

9. januára 2017 – Zamestnanci PPS Group Detva začali štrajkovať. Pred závodom sa zhromaždilo viac ako 700 ľudí, podľa odborárov prišli všetci tí, ktorí podpísali súhlas so štrajkom. Dôvodom ostrého protestu bola nedohoda so zamestnávateľom na niekoľkých bodoch kolektívnej zmluvy. Štrajk skončil 12. januára podpisom novej kolektívnej zmluvy.