Provident nemusí byť jediná spoločnosť, ktorá skončí s podnikaním

0 900

Bratislava – Niektoré prijaté zmeny v oblasti poskytovania spotrebiteľských úverov negatívne zasiahli nebankové spoločnosti. Tvrdí to Asociácia poskytovateľov spotrebiteľských úverov (APSÚ). Podľa odborníkov však niektoré opatrenia prispeli k prečisteniu trhu od nepoctivých hráčov. Ale na druhej strane sprísnenie legislatívy môže znamenať koniec pre ďalšie spoločnosti.

Pod vplyvom legislatívnych zmien sa rozhodla ukončiť svoje podnikanie spoločnosť Provident Financial. Asociácia zatiaľ nemá informácie o tom, že s podnikaním chce skončiť aj ďalšia spoločnosť. „Niektoré spoločnosti však v súčasnosti neposkytujú nové úvery, alebo ich poskytujú len vo veľmi obmedzenej miere,“ priblížil výkonný tajomník APSÚ Ivan Kahanec.

Na Slovensku totiž boli prijaté viaceré zmeny v oblasti poskytovania spotrebiteľských úverov. Zaviedlo sa napríklad licencovanie nebankoviek Národnou bankou Slovenska či sprísnenie úrokového stropu. APSÚ zavedenie licencií privítala. Ostatným zmenám však nebola úplne naklonená. „Na poskytovanie úverov segmentu najmenej bonitných klientov malo vplyv významné sprísnenie úrokového stropu, kedy po novom musí aj ročná percentuálna miera nákladov úveru spĺňať najvyššiu mieru takzvanej odplaty. Druhou významnou zmenou bol zákaz doplnkových služieb k úverom, ako napríklad osobný výber splátok alebo informačné SMS o nadchádzajúcej splatnosti splátky,“ vysvetlil Kahanec. Posledná novela zákona o spotrebiteľských úveroch bola podľa APSÚ pripravená nedôsledne. Dôkazom podľa Kahanca je aj to, že schválením právnej normy sa zakázal splátkový predaj a tento stav bol opravený až po vrátení právnej normy prezidentom do parlamentu.

Kahanec zároveň pripomína, že práve najmenej bonitní klienti využívajú úvery najčastejšie na úhrady nedoplatkov na energiách, či náhradu pokazených nevyhnutných spotrebičov. „Z členov APSÚ boli najviac poslednou zmenou legislatívy zasiahnuté spoločnosti Provident, Telervis Plus, Fair Credit a Profi Credit. O ďalších plánoch členov nie je APSU oprávnená hovoriť,“ dodal Kahanec.

Odborníci sú presvedčení, že na jednej strane sa niektorými zmenami podarilo prečistiť trh s nebankovkami, no na strane druhej pripomínajú, že ich služby využívajú ľudia, ktorým banky často nechcú požičať. „Je dobré, ak legislatíva vyzdvihne postavenie klienta v zmluvnom vzťahu, pretože klient vždy ťahá za kratší koniec. V záujme ochrany klienta je nevyhnutné, aby spoločnosti podnikajúce na poli finančných produktov boli licencované, dohliadané a regulované,“ myslí si odborník portálu Finančná hitparáda Pavel Škriniar.

Podľa odborníka portálu Finančný kompas Maroša Ovčaríka je otázne, aké možnosti budú mať klienti podobných spoločností ako Provident, pokiaľ si budú chcieť požičať peniaze. „Nepredpokladám, že o týchto klientov budú mať záujem banky, prípadne nebankové spoločnosti, ktoré majú podmienky podobné ako banky, keďže aj im sa sprísnili podmienky poskytovania úverov. Nemyslím si ani, že potreba požičať si peniaze pre týchto ľudí zrazu zanikne. Riziko rozšírenia šedej ekonomiky sa tu nedá vylúčiť,“ tvrdí Ovčarík.

Obaja sa však zhodujú v tom, že mnohé opatrenia, ktoré boli v posledných mesiacoch prijaté, pomôžu aj očistiť trh od nepoctivých spoločnosti. „Od samotného licencovania spoločností očakávam, že sa z trhu vytratia tie, ktoré nedokážu zabezpečiť komplexnú starostlivosť o klientov. Pozitívne je aj to, že sa nebankové spoločnosti dostanú pod kontrolu NBS,“ uviedol Ovčarík.

Zároveň sú odborníci presvedčení, že nebankové spoločnosti budú hľadať cesty ako obísť zákon. „Podľa mojich informácii sa niektoré spoločnosti snažia narýchlo orientovať na iný typ pôžičiek, prípadne rozšíriť svoje podnikanie o ďalšie finančné produkty. Či sa im to podarí, je otázka blízkej budúcnosti. Provident nebude jediná spoločnosť, ktorá svoju činnosť ukončí,“ myslí si Ovčarík.

Podľa Škriniara by bolo pozitívnou správou, ak by spoločnosti končili nie pre zmenu legislatívy, ale pre nezáujem klientov o ich služby. „To by znamenalo, že klienti si sami uvedomujú nevýhodnosť zmlúv. Ak totiž firmy končia pre obmedzujúcu legislatívu, nákupné správanie ľudí sa tým nezmení. Ľudia iba budú hľadať iné cesty, ako svoje potreby uspokojiť,“ dodáva Škriniar.