PRIESKUM: Slovákom pomáha splácať dlhy cieľavedomosť

0 666
TASR/AP

Bratislava – Splácanie dlhov je pre 9 z 10 Slovákov otázkou cti. Tento názor zastáva 90 % z bezmála 800 respondentov prieskumu, vypracovaného agentúrou Ipsos pre spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK), ktorá sa zameriava na správu pohľadávok finančných ústavov a korporátnych zákazníkov. Hlavnú motiváciu splácať svoje dlhy riadne a včas predstavuje pre oslovenú reprezentatívnu vzorku populácie uspokojenie z dosiahnutia stanoveného cieľa.

„Za cieľavedomejších sa považujú skôr muži (55 %) než ženy (52 %). Až 88 % všetkých respondentov si uvedomuje, že splácanie dlhov vyžaduje pravidelnosť a plánovanie vlastnej finančnej situácie,“ komentuje výsledky prieskumu Markéta Fixová zo spoločnosti KRUK.

Prieskum ukázal tiež, že až 70 % ľudí by kontaktovalo veriteľa a požiadalo o predĺženie splátok v prípade, že by v mali v banke nesplatenú pôžičku, ktorá je už dávno po termíne splatnosti. Aspoň nejakú sumu by sa banke snažilo zaplatiť 17 % ľudí, aby tak ukázali vôľu dlh riešiť a 12 % opýtaných by počkalo až ich banka vyzve na úhradu dlhu. Len 4 % ľudí by sa cielene vyhýbalo kontaktu s bankou. Podľa Fixovej si mnoho ľudí neuvedomuje, kde všade môžu dlhovať. Stáva sa, že si pred niekoľkými rokmi zobrali pôžičku, potom niekoľkokrát zmenili bydlisko a zabudli ju splácať. „Často sa stretávame s prípadmi, kedy si klient, ktorého po dlhom čase nájdeme, myslí, že sa na pôžičku z minulosti už dávno zabudlo,“ tvrdí Fixová.

Nie vždy je pre Slovákov ľahké zistiť, kde a koľko svojim jednotlivým veriteľom dlhujú. Pôvodné zmluvy, doklady k pôžičkám alebo úverom už často stratili, vďaka zmene bydliska nie sú zastihnuteľní. Navyše, registre dlžníkov neponúkajú kompletné informácie a prístup k nim je často platený, ako aj vstup do Centrálnej evidencie exekúcií.

Veľmi časté sú aj dlhy voči štátu, o ktorých sa môžu dlžníci informovať na príslušnom úrade finančnej správy. Ďalšie dlhy môžu evidovať zdravotná a sociálna poisťovňa. V takomto prípade stačí pre získanie potrebných informácií kontaktovať zákaznícku linku alebo osobne zájsť na najbližšiu pobočku.

Veľmi časté sú aj dlhy vzniknuté na základe pokút za parkovanie, jazdu načierno atď. Taktiež sú časté aj dlhy, ktoré vznikli z dôvodu neuhradenia poplatku za psa, odvoz odpadu a pod.

TASR informovala spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika.