Pri hľadaní práce môže pomôcť profesionál

0 1463
Ilustračné foto. TASR - Henrich Mišovič

BRATISLAVA – Jedným pohovorom s personalistom v profesionálnej agentúre je možné získať odporúčania k viacerým zamestnávateľom, prípadne aj priame ponuky. Ak by si záujemca prácu zháňal sám, stálo by ho to oveľa viac času aj úsilia.

Ako povedala pre TASR Ivana Vačoková z Adecco Slovakia, personálne agentúry poskytnú potrebnú pomoc absolventom stredných aj vysokých škôl. Ak ide o profesionálnu pracovnú agentúru, využitím jej služieb uchádzačom nevznikajú žiadne záväzky. Služby dostane bezplatne. Obchodný vzťah je medzi agentúrou a jej klientmi, teda firmami. Ak si agentúra za sprostredkovanie práce pýta peniaze vopred, je to výstražný signál a spoločnosť by si mal záujemca radšej preveriť. Referencie je možné nájsť na internete, u známych alebo na inšpektorátoch práce.

Dôležitou súčasťou je napríklad dobre napísaný životopis. „V jednoduchosti je krása. Ak reagujete na klasické pozície, zvoľte jednoduchý formát bez fotografie. Zamestnávateľ sa má rozhodovať podľa vašich schopností a skúseností, nie na základe výzoru. Pri ponukách na kreatívne pozície, napríklad z marketingu, je kreativita vítaná a je aj cenená. Životopis absolventa by nemal presahovať jednu A4. Pokiaľ už máte za sebou nejakú prax, hranicou sú dve strany. Nepíšte romány, zdôraznite hlavné skúsenosti a kľúčové kompetencie,“ radí Vačoková.

Personalista vie pomôcť aj s prípravou na pracovný pohovor. Určite naň treba prísť v dostatočnom časovom predstihu, a to minimálne desať minút. Naštudované by záujemca mal mať základné informácie o firme a náplni práce, o ktorú sa uchádza. Vhodné je pripraviť si otázky – napríklad, či bude pracovať sám, alebo v tíme, kto bude jeho nadriadený a ako môže vyzerať každodenná práca. Na prvom pohovore, v prípade, ak sa výber skladá z viacerých kôl, nie je vhodné informovať sa o výške platu či osobných benefitoch.

Pri hľadaní práce treba myslieť aj na svoju on-line stopu. Kandidát na zamestnanie by si mal skontrolovať, čo z jeho profilu na Facebooku či iných sociálnych sieťach je verejné a čo súkromné. Najmä mladšiu generáciu personalistov totiž zaujíma aj virtuálny život uchádzačov a spôsob, ako tam vystupujú.

Podceňovať by sa nemalo ani oblečenie. Dajte si záležať aj na celkovom vzhľade na pohovore. Mnohí absolventi nie sú zvyknutí obliecť si sako či kostým. Ak aj idú do firmy, kde si na formálne oblečenie nepotrpia, personalisti odporúčajú prísť na pohovor v biznis oblečení.

Nevhodná vizáž, neskorý príchod, nešťastne sformulovaný životopis a prehnané či nedostatočné sebavedomie na pracovnom pohovore – to sú najčastejšie dôvody, pre ktoré stroskotá prekvapivé množstvo záujemcov o prácu. „Práve rozhovor so skúseným personalistom absolventovi často otvorí oči a môže sa stať prvým krokom na ceste k úspešnému štartu kariéry,“ uzatvára Ivana Vačoková.

Zdroj: TASR

Foto: TASR – Henrich Mišovič