Pri chystaní dovolenky treba myslieť na rezervu a radšej sa nezadlžiť

0 395

Bratislava 28. júna (TASR) – Pri plánovaní dovolenky treba počítať okrem priamych nákladov aj s finančnou rezervou do 100 %. Upozorňuje na to Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP), podľa ktorej by sa dovolenkári nemali bezdôvodne zadlžovať, ak si nie sú istí, že v budúcnosti pôžičku splatia bez problémov.

„Dovolenku by sme určite nemali vyberať len podľa fotiek rezortu v katalógu. Všímať si treba bezpečnosť rezortu a krajiny a hlavne myslieť na ochranu vlastnej bezpečnosti aj batožiny. Finančne je potrebné naplánovať pobyt do detailov, kde zohľadníme všetky potenciálne riziká,“ radí generálna tajomníčka AFISP Darina Huttová.

Asociácia odporúča zvoliť si len takú dovolenku, na akú má človek peniaze. „Už pri plánovaní dovolenky je potrebné zohľadňovať svoje finančné možnosti. Finančne by ste mali byť schopní pokryť nielen všetky náklady na dovolenku, ale mala by vám zostať aj finančná rezerva, a to až do výšky 100 % nákladov,“ odkazuje Huttová. Ide teda aj o možné náklady na dopravu, ubytovanie či zdravotné ošetrenie v prípade neočakávaných udalostí.

Bez ohľadu na to, či ide o domácu, alebo zahraničnú dovolenku, poistenie považuje AFISP za nevyhnutnosť. Pred dovolenkou si podľa nej treba preveriť, čo zdravotné poistenie zahŕňa. Kryť by totiž malo všetky možné riziká vrátane nákladov na lekárske ošetrenie alebo prevoz ostatkov z cudziny domov v prípade úmrtia. Dôležité je mať poistenú tiež dopravu, batožinu a cennosti pred poškodením, stratou či odcudzením. Už bežné cestovné poistenie ponúka v prípade zrušenia zájazdu vrátenie peňazí.

Pred cestou pripomína asociácia kontrolu webu slovenského ministerstva zahraničných vecí o odporúčaniach cestovania do jednotlivých destinácií. Ak ministerstvo neodporučí vycestovať do danej krajiny, poisťovňa v prípade neuposlúchnutia jeho rady odmietne poistné plnenie.

Vopred si treba rovnako zistiť, aké sú možnosti výmeny valuty v štáte, kde sa platí inou menou než na Slovensku. Napríklad, či je tam dostatočná sieť bankomatov, prípadne aké sú manipulačné poplatky za výber. „V niektorých dovolenkových destináciách platí zákaz vývozu tamojšej meny, preto si treba premyslieť, koľko peňazí budete vymieňať,“ uviedla Huttová.

Asociácia zároveň zdôrazňuje, že cestovná kancelária má dodať to, čo bolo predmetom ponuky, inak má dovolenkár právo sa sťažovať. Vyriešiť jeho sťažnosť musí do 30 dní, v zložitejších prípadoch do 60 dní. „Bez ohľadu na to musí byť zabezpečená čistota a hygiena ubytovania. Dôvodom na sťažnosť a požadovanie náhrady škody je určite hmyz v hromadnom výskyte, špinavá posteľná bielizeň či napríklad neupratané izby,“ opísala.

Pre prípad krachu cestovnej kancelárie treba byť pripravení na zabezpečenie náhradného ubytovania a návratu domov z vlastných prostriedkov. Ešte pred cestou sa oplatí zadovážiť si kontakt na slovenský zastupiteľský úrad najbližší k destinácii, ktorý pomôže pri riešení situácie minimálne organizačnými radami. Ak chýbajú dobré referencie na cestovku od priateľov, AFISP odporúča vybrať radšej osvedčenú a s tradíciou.