Práce tento rok pribúdalo, najhľadanejší je obchodný zástupca

0 1746

Bratislava – Najhľadanejšou pozíciou, ktorú sa firmy snažili obsadiť, bola pozícia obchodného zástupcu, ale aj operátor strojov, odborný predajca alebo robotník. Uchádzači, ako vyplýva z údajov Profesie.sk za sedem mesiacov tohto roka, majú možnosť vyberať si z oveľa väčšieho počtu pracovných ponúk ako v predchádzajúcich rokoch, a preto uvažujú, pre koho budú pracovať.

V Bratislavskom kraji firmy najviac hľadali administratívnych pracovníkov. V Trnavskom, Nitrianskom a Banskobystrickom kraji boli najviac inzerovanými pozície odborných predajcov a robotníkov. V Košickom kraji hľadali aj programátorov a predavačov.

Práce viac ako kedysi

V dôsledku rastu trhu práce zaznamenala Profesia zatiaľ najvyšší počet pracovných ponúk, ktorý prekonal aj predchádzajúce úspešné obdobia. Uchádzači dnes majú možnosť vybrať si z oveľa väčšieho počtu pracovných ponúk, ako to bolo v predchádzajúcich rokoch. Dôležitým kritériom sa pre ľudí hľadajúcich novú prácu stal brand, a teda spôsob fungovania značky spoločnosti. Tak ako značka spoločnosti ovplyvňuje ľudí pri kúpe oblečenia, elektroniky alebo nového auta, takmer rovnako funguje aj pri výbere nového zamestnávateľa.

„Na základe prieskumu sme zistili, že uchádzači sa pri hľadaní novej práce zaujímajú o to, akú má firma značku a postavenie na trhu, ako komunikuje navonok i o to, akú má firemnú kultúru. Na základe vlastných skúseností môžeme potvrdiť, že aj vďaka dobrému brandu našej spoločnosti sme aj pri inzercii špecifických pozícií zaznamenali vysoký počet reakcií uchádzačov,“ uviedla Ivana Molnárová, výkonná riaditeľka spoločnosti Profesia.

Uchádzači, ktorí si hľadajú prácu, majú tendenciu vybrať si lepšiu značku spoločnosti a v prípade, že takú spoločnosť nenájdu, ostanú pracovať na pôvodnom mieste. Ľudia si priebežne monitorujú trh práce a pozície, ktoré sa na ňom najčastejšie vyskytujú, a sú ochotnejší zmeniť prácu.

Najväčší záujem je o prácu v administratíve, doprave a cestovnom ruchu

Vo väčšine krajov inzerujú najviac ponúk firmy s 250 a viac zamestnancami. Výnimkou sú Banskobystrický a Žilinský kraj, kde majú najväčší podiel ponuky malých firiem. Najvyšší podiel tvorili ponuky minimálne so stredoškolským vzdelaním s maturitou.

Pozície, ktoré majú veľmi vysoký počet reakcií na ponuku zo strany uchádzačov, sa vyskytujú hlavne v oblasti administratívy, dopravy a cestovného ruchu. Tak ako v predchádzajúcich rokoch, aj teraz sú medzi najrýchlejšie obsaditeľnými profesiami pozície asistentky, kuriéra či recepčnej, ktoré sa zaradili medzi pracovné miesta s najvyšším priemerným počtom reakcií na ponuku.

V Bratislave majú oproti iným regiónom vyšší počet reakcií pozície v oblasti marketingu a reklamy (napr. grafik alebo grafický dizajnér) a tiež niektoré pozície vo výrobe alebo v automobilovom priemysle. Vyšší priemerný počet reakcií na ponuku ako v Bratislave je napríklad v oblasti predaja tovaru (napr. pokladník, predavač, dokladač tovaru, obsluha čerpacej stanice).

Ľudia idú za značkou a sú ochotní meniť

Práve pri ťažšie obsaditeľných pracovných pozíciách je dôležitá značka firmy a jej postavenie na trhu, keďže práve vysokošpecializovaní zamestnanci majú oveľa vyššiu tendenciu výberu novej práce podľa značky spoločnosti a uvažujú, pre koho budú pracovať. Zložitejšie obsaditeľnými sú najmä pozície vyžadujúce si špecifickú vysoko kvalifikovanú pracovnú silu s dlhoročnými skúsenosťami. Sem patria napríklad oblasti ako manažment, informačné technológie, zdravotníctvo, ďalej niektoré pozície v poisťovníctve a bankovníctve (napr. poistný matematik, špecialista rizika) či telekomunikáciách (napr. špecialista prevádzky sietí). Ponuky na týchto pozíciách majú obvykle málo reakcií na pracovnú ponuku zo strany uchádzačov o prácu.

Vývoj ukazuje, že trh práce ponúka veľa možností pre nájdenie si novej práce a počet požiadaviek na zasielanie nových pracovných ponúk z pracovného portálu Profesia.sk emailom sa zvyšuje. Ľudia oveľa viac monitorujú trh práce a sú ochotnejší prácu zmeniť, v dôsledku čoho budú firmy musieť vynaložiť väčšie úsilie na udržanie kvalitných ľudí, a teda investovať viac prostriedkov na zvýšenie lojality zamestnancov.

TASR informovala spoločnosť Profesia.