Platiteľom spotrebných daní začne FS doručovať poštu elektronicky

0 544
Ilustračné foto. TASR/AP

BRATISLAVA –  Finančná správa (FS) SR už o dva týždne spustí obojsmernú elektronickú komunikáciu s platiteľmi spotrebných daní. Od 11. januára 2016 im začne doručovať zásielky už len elektronicky. Zareagovala tak podľa jej prezidenta Františka Imreczeho na požiadavky podnikateľov, ktorí si budú musieť nastaviť komunikáciu s portálom FS tak, aby elektronicky doručované dokumenty preberali oprávnené osoby včas a vyhli sa tak sankciám.

<i>“Obojsmerná komunikácia v oblasti spotrebných daní je prvým krokom k celkovej obojsmernej elektronickej komunikácii. Nasledovať bude komunikácia s platiteľmi ďalších daní. V tejto prvej fáze ide o relatívne nízky počet okolo 4000 firiem, ktoré podávajú priznania k spotrebnej dani. Z nich je okolo 500 subjektov aktívnych a s nimi v prvých fázach v prípade problémov dokážeme komunikovať aj telefonicky,“</i> povedal pre TASR Imrecze.

V spotrebných daniach majú hlavne veľké podnikateľské subjekty viaceré oprávnené osoby, ktoré za nich majú oprávnenie vystupovať v daňových konaniach. Tieto si budú musieť nastaviť komunikáciu na portáli finančnej správy.<i> „Ak doručíme dokumenty do elektronického spisu daňového subjektu konateľovi a ten im nebude venovať pozornosť, bude znášať všetky dôsledky neprebratia dokumentu tak, ako keď zásielku doteraz neprevzal na daňovom úrade alebo na pošte,“</i> upozornil Imrecze.

Týka sa to poväčšine nadnárodných korporácií, ktorých konatelia bývajú mimo SR. Dotknutým podnikateľským subjektom od 11. januára začne FS doručovať všetky zásielky, vrátane výziev na zaplatenie dane, ako aj zásielok o začatí daňovej kontroly už do elektronickej schránky. V lehote si ich budú musieť prevziať oprávnené osoby a po jej uplynutí nastáva fikcia doručenia.

<i>“V súvislosti s týmito zmenami upozorňujeme používateľov portálu, aby si preverili, či majú splnomocnenie na prijímanie dokumentov, ktoré má štandardne len konateľ alebo štatutár spoločnosti. Ak ho konateľ alebo štatutár nemá, potrebné je, aby sa zaregistroval. V prípade, že takéto oprávnenie nemá v spoločnosti nikto, nebude možné prijímať elektronické zásielky. Doručovanie papierovou formou sa so spustením obojsmernej komunikácie končí,“ </i>doplnila hovorkyňa FS Patrícia Macíková. Znamená to, že od 11. januára vybrané subjekty už nedostanú listovú zásielku.

<i>“Dôležité je, aby e-mail prišiel správnej osobe, ktorá je oprávnená elektronickú zásielku prevziať. Ak ju otvorí osoba, ktorá na to nie je oprávnená, aj v takom prípade sa bude považovať zásielka za doručenú,“</i> spresnil generálny riaditeľ sekcie daňovej a colnej FS Daniel Čech.

Nový elektronický systém sa začal testovať v tomto roku 16. novembra. Komunikácia bude skúškou aj pre finančnú správu, keďže zamestnanci, ktorí majú na starosti spotrebné dane, musia mať zaručené elektronické podpisy, mandátne certifikáty a všetko, čo je potrebné k tomu, aby boli elektronicky doručované dokumenty použiteľné aj na právne účely.

Obojsmerná komunikácia sa nebude týkať len subjektov, ktoré s FS povinne elektronicky komunikujú, ale aj tých, ktoré o to finančnú správu požiadali, alebo tak urobia v budúcnosti. Viac informácii je v príručke na www.financnasprava.sk v časti elektronické služby. Aktuálne informácie sú aj v časti <i>’infoservis'</i> a k dispozícii je aj kontaktné centrum finančnej správy na tel. čísle 048/43 17 222.