OZ KOVO nepovažuje novú kolektívnu zmluvu vo Volkswagene za úspech

0 486
Foto: TASR/Štefan Puškáš

Bratislava – Nová kolektívna zmluva v automobilke Volkswagen Slovakia (VW SK) ponúka zamestnancom len 5,5-% navýšenie miezd ročne. Upozornil na to Odborový zväz (OZ) KOVO s tým, že hovoriť o úspechu je preto nadsadené. Zväz spochybňuje tiež dĺžku platnosti zmluvy.

Najdlhšia kolektívna zmluva v histórii podniku bude platiť od 1. júna 2017 do 31. augusta 2019. K dohode medzi vedením firmy a Modernými odbormi Volkswagen (MOV) došlo v nedeľu 25. júna po šiestich dňoch ostrého štrajku.

Predseda OZ KOVO Emil Machyna ocenil vôľu štrajkujúcich postaviť sa za svoje mzdy. Voči výsledku kolektívneho vyjednávania je však skeptický. „Napriek deklarovanej spokojnosti predsedu MOV Zoroslava Smolinského si však treba tieto výsledky rozmeniť na drobné, a tak ich odinterpretovať štrajkujúcim, ktorí by sa s dohodou zmluvných partnerov mali stotožniť,“ konštatoval.

Tabuľkové tarifné mzdy zamestnancov sa majú k 1. júnu 2017 zvýšiť o 4,7 %. Od začiatku budúceho roka majú potom stúpnuť o ďalších 4,7 % a od 1. novembra 2018 do 31. augusta 2019 o 4,1 %. Zamestnanci navyše dostanú jednorazovú odmenu 500 eur. Súčasťou kolektívnej zmluvy sú aj ďalšie benefity vrátane dvoch dní dovolenky nad rámec zákona.

„Keď si to rozmeníme na drobné, tak to navýšenie v konečnom dôsledku predstavuje 5,5 % na rok, keďže zmluva má byť uzatvorená na dva a pol roka. To je oproti ich pôvodnému návrhu – navýšiť mzdy o 16 % na rok – zo strany MOV výrazný kompromis v neprospech zamestnancov a ich mzdy sa oproti pôvodným návrhom zamestnávateľa reálne zvýšia približne o 0,6 %, čo pre firmu VW naozaj nebude bolestné,“ zhodnotil Machyna.

Poukázal pritom na to, že napríklad v žilinskej Kii sa podarilo v tomto roku dohodnúť 8,8-% navýšenie pre výrobných zamestnancov z požadovaných 10 %, čo považuje za úspešný výsledok. „Po takomto nie celkom úspešnom kolektívnom vyjednávaní bude náročné upraviť vzťahy nielen medzi vedením a odbormi, ale aj medzi samotnými zamestnancami, keďže výbor MOV odsúhlasil konečný výsledok bez ich mandátu,“ dodal predseda OZ KOVO.

Otázne je podľa neho aj to, či bol dobrý nápad uzatvárať kolektívnu zmluvu na také dlhé obdobie. „Tlak na zvýšenie miezd na Slovensku neustále rastie a s príchodom ďalšej automobilky Jaguar Land Rover budú mzdové nároky, najmä v automobilovom priemysle, ešte výraznejšie. Aj preto sa mala kolektívna zmluva uzavrieť na kratšie obdobie, aby zostal voľný vyjednávací priestor,“ domnieva sa Machyna.

Vo VW SK pôsobia už niekoľko mesiacov dve odborové organizácie – MOV a OZ KOVO, ktoré sa sporia o majetok pôvodnej odborovej organizácie. Mandát podpísať novú kolektívnu zmluvu získali MOV zastupujúce väčšinu zamestnancov podniku.