Obchodníci súhlasia so zatvorenými predajňami počas sviatkov

0 925
TASR/AP

Bratislava 3. novembra – Maloobchodné a veľkoobchodné prevádzky by mali byť zatvorené počas štátnych sviatkov a dní pracovného pokoja. Tých je na Slovensku spolu v súčasnosti 15. Zmenu legislatívy, ktorá by upravila otváracie hodiny, požaduje Zväz obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR.

„Pre zamestnanca je to obrovská výhoda. Nemusí ísť do práce, má voľno. Netýka sa to ale zamestnancov v obchode. Len 3,5 dňa sú obchody podľa zákona zatvorené,“ skonštatoval na dnešnej tlačovej konferencii prezident ZOCR SR Pavol Konštiak.

Podľa jeho slov obchody v súčasnosti nemôžu byť zatvorené počas všetkých sviatkov kvôli „zdravej konkurencii“. „Keď má konkurent otvorené, tak musí mať aj druhá strana. Hovoríme o tom, že by obchody mali byť počas štátnych sviatkov zatvorené. Nehovoríme o letiskách, staniciach, čerpacích staniciach,“ priblížil stanovisko slovenských obchodníkov Konštiak.

Podľa neho je potrebná legislatívna úprava. „Nedá sa dohodnúť, lebo zahraničné reťazce majú na to iný názor, jediný spôsob je uzákoniť to. Dôležitá je verejná diskusia,“ podotkol Konštiak s tým, že sa neobáva výpadku ziskov obchodníkov.

Zväz však podporuje aj myšlienku rezortu hospodárstva prehodnotiť počet štátnych sviatkov a dní pracovného pokoja tak, aby boli brané do úvahy záujmy podnikateľov a považuje tento zámer za prínosný aj pre národné hospodárstvo. Kým členské štáty EÚ majú podľa ZOCR SR priemerne 12 takýchto sviatkov, Slovensko má päť štátnych sviatkov a 10 dní pracovného pokoja. „Znížením počtu dní pracovného pokoja alebo ich vhodnejšou distribúciou, teda presunom voľných dní pripadajúcich na stred týždňa na pondelky alebo piatky, by sa zabezpečil vyšší rast slovenského hrubého domáceho produktu, šetrilo by sa energiou a nákladmi podnikateľov,“ skonštatoval Konštiak.

ZOCR SR spolu so Zväzom hotelov a reštaurácií SR požadujú aj zmeny pri gastrolístkoch. Dlhodobo upozorňujú na neustále zvyšovanie provízií za spätné odkúpenie stravných lístkov od prevádzkovateľov prevádzok a stravovacích zariadení, pričom tieto poplatky považujú za neprimerane vysoké. „Nechceme nikomu nič uberať a odoberať, čo sa týka zamestnancov. Funkcia gastrolístkov sa zmenila, fungujú na všeličo iné, na čom v konečnom dôsledku nezarábajú reštaurácie, hotely ani obchodníci, ale hlavne ich emitenti,“ priblížil prezident Zväzu hotelov a reštaurácií SR Patrik Bočkay. Oba zväzy preto navrhujú zmenu legislatívy. „My sme za to, aby sa spresnila legislatíva použitia gastrolístkov, ak majú existovať, alebo potom uvoľniť možnosť nejakého rozhodovania pre zamestnávateľa, aby sa mohol rozhodnúť, či dá zamestnancom gastrolístky, alebo im vyplatí hotovosť,“ doplnil Bočkay.