Najväčšie obavy majú obchodníci z nárastu nákladov na priestory

0 395
Ilustračné foto. TASR/Renáta Minová
BRATISLAVA – Nárast nákladov na obchodné priestory a nejasné ekonomické vyhliadky sú podľa podnikateľov v maloobchode dve najväčšie riziká pre rok 2016.
Kým v prvom prípade vidí toto riziko 56 % z nich, v druhom je to 42 % opýtaných predajcov. Vyplýva to z celosvetového prieskumu realitno-poradenskej spoločnosti CBRE. Ako tretiu najväčšiu hrozbu označili nedostatok kvalitných obchodných priestorov (37 %).

Poradenská firma konštatovala, že aj v tomto roku by mala globálna ekonomika v ustálenom tempe naďalej rásť, pričom na vyspelých trhoch sa očakáva len mierne tempo rastu. Upozornila však na potenciálne riziká, a to najmä rastúce úrokové sadzby v USA, oslabenie čínskeho jüanu a finančnú krízu na jednom alebo viacerých rozvíjajúcich sa trhoch.

Pozitívne trendy by mali byť podľa nej viditeľné aj v oblasti maloobchodu. Až 83 % maloobchodníkov predpokladá, že rozširovanie počtu ich kamenných predajní neovplyvní nárast online predaja v roku 2016.

„Síce opatrne, ale naďalej budú maloobchodníci rozširovať sieť svojich kamenných predajní. Samozrejme, čakajú ich prirodzené výzvy v podobe zvyšujúcich sa nákladov, nestabilných ekonomík na niektorých trhoch, a tiež v podobe hrozieb a príležitostí, ktoré ponúkajú moderné technológie,“ predpovedá výkonný riaditeľ CBRE Slovensko Tomáš Hegedűš.

Orientácia predajcov na trhy jednotlivých krajín bude v tomto roku rôznorodá, na vrchole ich agendy však aj naďalej zostane západná Európa, konkrétne Nemecko (35 %), Francúzsko (33 %) či Veľká Británia (29 %). Napriek obavám z vývoja ekonomiky v USA a Číne vidia maloobchodníci potenciál aj na týchto trhoch. Malé trhy ako Slovensko, Slovinsko alebo Estónsko s 3 % nie sú podľa prieskumu v popredí záujmu.

Opatrne optimistický sa zdá byť trend otvárania nových predajní, najmä u amerických a európskych značiek. Až 67 % značiek je pripravených otvoriť do 20 nových obchodov. Ďalších 17 % by chcelo v tomto roku otvoriť viac ako 40 obchodov. Prieskum ukázal tiež, že len 22 % obchodníkov v retaile sa obáva silnej konkurencie z prostredia online predaja.

Štandardné obchody v mestách a obchodné jednotky v nákupných centrách sú podľa CBRE celkom očakávane najpopulárnejšími formátmi predajní, u ktorých sa predpokladá expanzia. „Zaujímavosťou je aj cielenie na tzv. travel hubs, teda cestovné uzly ako letiská, terminály vlakových či autobusových staníc,“ uzavrela spoločnosť.