Malé firmy musia viac bojovať o zákazníkov než o úvery

0 526
Ilustračné foto. Archív TASR

FRANKFURT NAD MOHANOM – Menšie firmy v eurozóne majú väčší problém získať nových zákazníkov než bankové úvery. Informovala o tom agentúra Reuters.

Ako vyplýva z dnes zverejneného prieskumu Európskej centrálnej banky (ECB), až štvrtina všetkých opýtaných firiem uviedla, že ich najväčšou starosťou je získavanie nových zákazníkov. Prístup k finančným prostriedkom uviedlo len 11 % firiem. Správa ECB vychádza z prieskumu medzi vyše 11.200 firmami z eurozóny, ktoré majú väčšinou menej než 250 zamestnancov. Prieskum sa uskutočnil od apríla do septembra.

ECB od marca prostredníctvom programu nákupu dlhopisov napumpovala do bankového systému eurozóny niekoľko stoviek miliárd eur. To má motivovať banky, aby dávali viac úverov firmám a domácnostiam.

Podľa prieskumu však existujú výrazné rozdiely medzi krajinami. Napríklad asi 30 firiem v krízou zmietanom Grécku označilo za svoj najväčší problém prístup k finančným prostriedkom, pričom v Nemecku, Rakúsku a Fínsku to bolo len 7 % firiem.

Celkovo sa dopyt malých firiem po bankových úveroch zvýšil, jeho nárast však bol menší ako počas predchádzajúcich prieskumov. Navyše, prieskum druhýkrát po sebe ukázal, že sa prístup firiem k bankovým úverom zlepšil. Najviac v Írsku, Portugalsku, Španielsku a na Slovensku.