Každý Slovák minie ročne na nákupy viac ako 5000 eur

0 170
Ilustračné foto

Posledný novembrový piatok, tzv. Black Friday alebo Čierny piatok, ktorý tento rok pripadol na 24. novembra, sa tradične považuje za pomyselný štart predvianočnej nákupnej horúčky. Využívajú ho obchodné reťazce či e-shopy na prilákanie miliónov zákazníkov po celom svete prostredníctvom zliav. Táto akcia sa stále viac udomácňuje aj na Slovensku, a to predovšetkým v online obchode.

Blížiaci sa koniec roka a vianočné sviatky sú už tradične spojené s čoraz častejšími návštevami obchodov či nakupovaním na internete, a tým aj s rekordnými tržbami obchodníkov. Obdobie zliav sa už rozbehlo aj na Slovensku a akcie v štýle Black Friday viacerí obchodníci spustili už pred jeho oficiálnym termínom, ktorý pripadá na tento piatok. Ponúkajú zľavy na rôzny tovar v desiatkach percent.

„Nie je ničím výnimočným kúpiť si kvalitný tablet, ktorý v takejto akcii zoženiete aj so značnou zľavou, alebo práčku lacnejšiu o tretinu oproti bežným cenám. Pred samotnou kúpou takéhoto tovaru je však vhodné, ak si ceny pre istotu ešte porovnáte s konkurenciou na internete“, radí analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller.

Black Friday je paradoxne aj Medzinárodným dňom nenakupovania, teda snahou o pravý opak. Realita je taká, že z roka na rok spotreba slovenských domácností rastie. Slováci si totiž vďaka zlepšujúcej sa ekonomickej situácii, vrátane klesajúcej nezamestnanosti a rastu platov, môžu dovoliť míňať v obchodoch viac. Každý člen slovenskej domácnosti minie ročne v priemere 5131 eur, čo je na jednu osobu asi 14 eur denne.

„Samozrejme, ide o sumu, ktorá je spriemerovaná na základe deklarovaných výdavkov slovenských domácností. Sami dobre vieme, že niekedy minieme v obchode len pár eur, na druhý deň sú to desiatky, no občas zaplatíme naraz aj stovky eur,“ konštatuje Müller. Približne tri štvrtiny z toho idú na spotrebné výdavky domácností, ktorým sa nedá vyhnúť. Najväčšie sumy sa míňajú na potraviny, nasledujú výdavky spojené s bývaním, na dopravu, rozličné tovary a služby, vybavenie domácností, dovolenky či na oblečenie a obuv.

Pri pohľade na rebríček najpredávanejších tovarov na splátky, ktorý je zostavený z interných údajov spoločnosti Home Credit, dominujú mobilné telefóny a ich príslušenstvo. Ďalej domáce doplnky, rôzne vouchre, nábytok a prvú päťku uzatvárajú televízory.

Podľa analytika koncom roka, pred vianočnými sviatkami, míňajú domácnosti tradične viac peňazí ako kedykoľvek predtým. Znamená to aj väčší záujem o úvery aj častejší nákup tovaru na splátky. Vo všeobecnosti platí, že posledný kvartál roku tvorí približne tretinu celoročných objemov.