Generácia Y sa nebojí straty zamestnania, pracuje však viac a tvrdšie

0 655
Ilustračná snímka, TASR/Štefan Puškáš

Bratislava – Optimistická a cieľavedomá. Takto by sa dala charakterizovať generácia ľudí, ktorí sa narodili v rokoch 1980 až 1995, známa aj ako generácia Y, či mileniáli. Ide o ľudí vo veku 20 až 34 rokov. Viac než polovica z nich totiž očakáva, že bude pracovať aj po dosiahnutí veku 65 rokov. Pri výbere zamestnávateľa pritom medzi ich hlavné priority patria peniaze, istota a voľný čas. Ukázal to globálny prieskum spoločnosti Manpower, na ktorom sa zúčastnilo 19.000 mileniálov z 25 krajín sveta.

Prieskum ukázal, že ľudia patriaci do tejto generácie chcú byť odmeňovaní za svoje úsilie a pritom chcú mať stále voľnosť, aby si mohli raz za čas „dobiť batérie“. Zároveň chcú pracovať so skvelými ľuďmi, užívať si čas strávený v práci, pracovať flexibilne a získavať nové znalosti. „Mileniáli sa chcú posúvať, ale to nemusí nutne znamenať povýšenie v zamestnaní. Sú zvyknutí na rýchlejší vývoj sveta a chcú rozmanitú kariéru, ktorá rýchlejšie postupuje vpred. Sú si vedomí toho, že musia svoje znalosti a schopnosti pravidelne zdokonaľovať, aby zostávali zamestnateľnými po celý život,“ skonštatovala generálna riaditeľka Manpower Group Česká republika a Slovenská republika Jaroslava Rezlerová.

Ako totiž vyplynulo z prieskumu, až 93 % ľudí z generácie Y je ochotných investovať svoj čas alebo peniaze do svojho ďalšieho vzdelávania. Zároveň vítajú, keď majú možnosť využívať alternatívne spôsoby práce. Takmer tri štvrtiny mileniálov dnes pracujú na plný úväzok, ale viac než polovica z nich hovorí, že je otvorená novým spôsobom práce, a teda sú pripravení pracovať na voľnej nohe, alebo na krátkodobý angažmán, pričom 34 % z nich uvažuje o vlastnom podnikaní.

Mileniáli pritom nemajú strach o stratu zamestnania. Ukázalo sa, že 62 % z nich dôveruje v to, že ak stratí prácu, do troch mesiacov si nájdu novú.

Ľudia z generácie Y pritom pracujú dlhšie a tvrdšie než predchádzajúca generácia. Z prieskumu vyplynulo, že pracujú viac než 40 hodín týždenne, pričom viac než štvrtina pracuje vyše 50 hodín týždenne. Globálne má pritom 26 % respondentov dve, či viac platených zamestnaní.

Ak títo ľudia plánujú pracovnú pauzu, tak 84 % z nich ju chce na dlhšie než štyri týždne. Ženy stále plánujú dlhšiu pauzu v zamestnaní kvôli rodinným povinnostiam. Dlhšie voľno na odpočinok je pritom prioritou najmä mužov. Mileniáli chcú mať pracovnú pauzu aj na relax a cestovanie.

Podľa Rezlerovej väčšina zamestnávateľov tvrdí, že nemôže nájsť vhodných ľudí. Manpower preto zamestnávateľom odporúča, aby boli pre mileniálov zaujimaví. „Je nevyhnutné, aby firmy viac načúvali, čo súčasná a budúca generácia na trhu práce hľadá. Zamestnávatelia musia nájsť nové spôsoby ako zamestnancov motivovať,“ dodala Rezlerová s tým, že by mali dať pracovníkom priestor na osobný rozvoj podľa ich predstáv, či im pomôcť získať skúsenosti v organizácii.