Až 76 % Slovákov vníma svoju banku ako výhodnú

0 222
ilustračné foto. TASR/AP

BRATISLAVA – Väčšina Slovákov tvrdí, že banka, ktorej sú klientom, je pre nich výhodná. V úrokoch sa však veľmi nevyznajú a pri výbere produktov sa až tretina ľudí stále spolieha len na odporúčanie vlastnej banky. Vyplýva to z prieskumu Prima banky, ktorý pre ňu zrealizovala prieskumná agentúra 2muse.

Až 76 % Slovákov považuje svoju banku za výhodnú, čiže si myslia, že im ponúka výhodné bankové služby a produkty. Podľa prieskumu je o tom presvedčená štvrtina opýtaných. Polovica sa vyjadrila trochu opatrnejšie, ale predsa kladne. Prieskum však paradoxne ukázal aj to, že mnohí klienti bánk netušia, aké úroky sú pri úverových produktoch a termínovaných vkladoch výhodné. Pri otázke „Čo považujete za výhodný úrok na hypotéke?“ takmer polovica opýtaných odpovedala neviem a veľa ľudí (40 %) takto reagovalo aj na otázku o výhodnom úroku na termínovanom vklade.

Keď si Slováci vyberajú bankový produkt či službu, najčastejšie si porovnávajú ponuky viacerých bánk. Na druhom mieste v rozhodovaní je odporúčanie vlastnej banky a na treťom mieste rada od známeho, rodiny a priateľov. Spoľahnutie len na vlastnú banku hrá teda v rozhodovaní Slovákov stále veľkú rolu. To, že klienti nemajú dobrý prehľad o ponuke konkurencie, môže ich vlastnej banke vyhovovať, no samotní klienti sa tak oberajú o šancu bankovať výhodnejšie.

Podľa štatistík Národnej banky Slovenska úverovanie obyvateľov každým rokom rastie a našinci si od bánk požičiavajú stále viac peňazí aj na bývanie. Podľa prieskumu však takmer polovica ľudí (48 %) nevie, aký úrok je na hypotéke výhodný.

Ani v termínovaných vkladoch sa Slováci veľmi nevyznajú. Až 40 % ľudí netuší, ako sa dnes pohybujú výhodné úroky na termínovaných vkladoch a radšej nepovedali nič. Viac ako polovica zas uviedla úrok nad 2 %, ktorý však dnes ponúka málokto. Najväčší bankoví hráči totiž sadzby na termínovaných vkladoch výrazne okresali a dnes ich úročia úrokmi v rozmedzí od 0,30 % do 0,80 %. A to je ďalší paradox. Kým v prieskume úrok do 1 % považuje za výhodný iba jedno percento ľudí, v skutočnosti takto biedne zarábajú peniaze väčšiny klientov.

Ak ide o bežné účty, až 80 % ľudí si myslí, že výhodný poplatok za vedenie účtu je vo výške od 0 eur do 4,99 eura. Realita je však taká, že viaceré banky vlani tieto poplatky zvýšili a Slováci tak za vedenie účtu bežne platia viac. Banky síce sľubujú účet bez poplatku, ale len po splnení striktne stanovených a veľakrát aj komplikovaných podmienok. To, čo ľudia vnímajú ako výhodný poplatok za vedenie účtu, tak získajú často len niektorí z nich.

„Je veľký rozdiel v tom, čo si ľudia myslia a čo od bánk reálne dostávajú. Nevedomosť je vždy len na škodu klienta, zvlášť ak ide o peniaze a ak si klient berie napríklad úver, ktorým sa banke zaviaže na niekoľko rokov,“ hovorí Henrieta Gahérová, riaditeľka divízie riadenia produktov v Prima banke. Klienti by mali každé bankové rozhodnutie dobre zvážiť, či už ide o výber osobného účtu, výhodné sporenie, pôžičku alebo hypotéku.

Ak už Slováci podľahnú nevýhodnej ponuke vlastnej banky, mali by vedieť, že prenos produktov z jednej banky do druhej je v súčasnosti oveľa rýchlejší a jednoduchší, ako to bolo kedysi. Navyše, refinancovaním pôžičky a hypotéky môžu dnes klienti ušetriť desiatky až stovky eur mesačne.

TASR informovala Eva Čonková z Prima banky.

 

Zdroj: TASR

Foto: TASR/AP