Nováčik na pracovisku: Takto jednoduchšie prežijete prvé dni

0 598

BRATISLAVA – Prvé dni v novom zamestnaní sú pre väčšinu ľudí stresujúcou záležitosťou. Stretávajú sa s novými ľuďmi, u ktorých nepoznajú meno ani pozíciu. Niektorí môžu byť milí, iní sa budú správať tak, že ich nový zamestnanec ohrozuje. 

U žiadneho sa však nebude dať poznať tzv. skrytá agenda, čiže kombinácia vnútorných dôvodov a vzťahov, ktoré panujú na pracovisku. A to je najväčší problém pri začlenení sa do kolektívu. Kým nový pracovník nepozná hlavných neformálnych hráčov, pravidlá vyjadrovania a stupeň otvorenosti, ľahko narazí na nepochopenie.

„V prvom rade si dajte pozor, aby ste hneď prvý deň do práce nemeškali. Prvý dojem robíte len raz. Pokiaľ chcete, aby ste pre kolegov boli čitateľný a nemali z vás pocit ohrozenia, buďte od začiatku svoji a nepretvarujte sa. Než nasajete firemnú kultúru, koncentrujte sa najmä na svoju prácu. To vám zabráni robiť chyby v osobnej komunikácii,“ tvrdí Veronika Štefanatná zo spoločnosti Adecco Slovakia.

Podľa nej, ak nováčika s kolegami nezoznámi šéf, mal by ten zobrať iniciatívu do vlastných rúk. Mal by obísť kolegov alebo sa na spoločnom stretnutí sám prihlásiť o slovo a povedať im o sebe základné informácie.

„V prvých dňoch buďte najmä tichým pozorovateľom a nepútajte na seba prílišnú pozornosť. Zistite, ako to na novom pôsobisku chodí. Všímajte si vzťahy medzi kolegami, s ktorými budete denne prichádzať do kontaktu. Snažte sa zistiť, kto je neformálnym vodcom, kto je kreatívny, kto je pracant, ale aj to, kedy odchádzajú na obed a či sa stretávajú aj po práci. Poznať interpersonálne väzby na pracovisku je dôležité preto, aby ste vedeli, koho môžete požiadať o radu, a naopak, kto vám bude hádzať polená pod nohy. Aj keď nikto neočakáva, že si hneď na prvý raz zapamätáte mená všetkých kolegov, snažte sa skrátiť tento čas na minimum. Nikto nepočuje rád, že ste zabudli jeho meno a nepamätáte si, na akej pozícii pracuje,“ radí Štefanatná.

Ak chce nováčik do tímu zapadnúť, mal by sa vyhnúť akémukoľvek poučovaniu alebo zavádzaniu zlepšovákov, nepredstierať, že niečomu rozumie, keď to nie je pravda. Musí sa tiež nastaviť na spoluprácu s  novým nadriadeným. Je to šéf, kto hodnotí, rozhoduje o zvýšení platu a odmenách, navrhuje na povýšenie alebo podpisuje dovolenkové lístky. Korektné vzťahy s nadriadeným sú základom spokojnosti na pracovisku.